W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Dj łódź profesjonalny dj dj na imprezę
Organizowanie imprezy – dobry DJ nie jest zły
Kwiecień 8, 2017
księgowość toruń biuro rachunkowe usługi prowadzenia księgowości
Własne biuro rachunkowe czy praca na etacie?
Kwiecień 13, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi rzeczami należałoby iść do notariusza?

W naszym kraju notariusz zajmuje niezwykle istotną pozycję, ponieważ jest nie tylko – jak to się często stwierdza – „osobą zaufania publicznego”, ale również kimś, kto perfekcyjnie porusza się w zawiłościach prawa. Notariusz jest zatem przedstawicielem publicznym – identycznie jak policjant – oraz jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do rejenta zawsze idzie się z dokładną sprawą i powinniśmy mieć ze sobą wszystkie nieodzowne papiery. Te, które będą przez niego sporządzone są stosowane jako dokumenty administracyjne i posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co zostało w nich zatwierdzone zaczyna obowiązywać. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, iż do notariusza bezwzględnie należy wziąć, np. umowy finansowe, umowę o rozdzielności majątkowej lub umowę odsprzedaży działki.

Najistotniejszym zadaniem notariusza jest podejmowanie decyzji jednomyślnie z przepisami prawa, jednomyślnie z uzyskaną widzą oraz zdolnościami. W ogóle nie może więc dojść do działania wbrew przepisom, kiedy osoba mająca posadę notariusza z pełną świadomością wykorzystuje swych Klientów wprowadzając liczne błędy i zniekształcenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki dokładnie wskazuje na to, jak na przykład notariusze powinni postępować.

Umowy, jakie opracowujemy własnymi siłami, m in. umowę podnajmu działki, zaświadczenie o pełnomocnictwie albo świadectwa o wydaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obligatoryjnym akceptowaniem przez rejenta. Przeważnie występuje w odpowiednich miejscach pieczątka notarialna, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść ważność i pewność konkretnego dokumentu. Krótko mówiąc mówiąc – nie ma takiego obowiązku, stąd nie musimy niepokoić się o następne poświadczenia.

Rodzime prawo przyjmuje jednak te okoliczności, w jakich rejent jest najzwyczajniej w świecie nieunikniony. Można do nich zaliczyć dokumenty, które bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Niżej przedstawione zostały niektóre spośród takich dokumentów:

Dokumenty kupna i zbycia wszystkich nieruchomości – kamienic, domków jednorodzinnych, działek pod budowę, rejonów gospodarskich, działek rekreacyjnych etc.

Wydanie darowizny, jeżeli darowizną jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa rozdzielczości majątkowej, a zatem tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeżeli należy do niego jakaś nieruchomość

Umowy dotyczące spółek, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Przytoczone powyżej dokumenty powinny mieć obligatoryjnie pieczątki oraz podpis notariusza. Pozostałe nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, wolno opracowywać je w dowolny sposób. Trzeba mieć na uwadze, iż wyłącznie umowy zawarte przed rejentem naprawdę są zgodne z literą prawa.

W przypadku kiedy mamy na względzie spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście rejenta, m.in. statuty, papiery tyczące się kapitału zakładowego, dokumenty dotyczące przejęcia przez współzałożyciela wyznaczonej części udziałów.

Przygotowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią i autografem notariusza podlega należytym stawkom. Są one dość spore, jednak zależne są głównie od wartości obiektu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek chce odstąpić rezydencję wartą kilka milionów złotych, to musi liczyć się z wysokimi opłatami. Maksymalna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, jednak faktycznie jest ona okazała. Notariusze absolutnie nie są przymuszeni do stosowania najwyższych cen, natomiast co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zmniejszenie. Do notariusza idziemy zwłaszcza w bardzo istotnych okolicznościach, czyli tych jakie wymagają podpisania przez osobę trzecią albo chcemy przechować ogromną kwotę pieniędzy.

Czy istnieją dodatkowo inne wydatki oprócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, iż rejent musi koniecznie uzyskać za własną działalność wynagrodzenie, trzeba spłacić podatek, np. koszty związane z księgą wieczystą oraz uiścić opłaty sądowe. Stawki takie są oddawane przez rejenta odpowiedniemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na każdym dokumencie trzeba dobrze sprawdzić, co musimy pokryć. Szczególnie często Klienci piszą do Kancelarii w Toruniu i zamierzają ekspresowo uzyskać informacje na temat tego, ile wynoszą wszystkie należności. Oczywiście w przypadku taksy jest możliwość negocjacji ceny, bo na różne inne odpłatności rejent zwyczajnie wcale nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Po pierwsze – notariusze absolutnie nie powinni podejmować się działań, które przeszkadzałyby w dowolnym sensie w wypełnianiu obowiązków osoby zaufania publicznego. Notariusz wcale nie może stąd zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (m in. nieruchomości) czy doradzaniem w interesach.

Po drugie – nie może podejmować zatrudnienia bez akceptacji izby notarialnej, może to być jednak zawód nauczyciela akademickiego, nauczyciela bądź będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą ma możliwość realizować swoje cele wielu rejentów (np. w postaci spółki cywilnej) natomiast z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli zamierzasz wiedzieć o wiele więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz